Riefenstahl

Altså, hvor skamløs kan man være!?

Var den tyske filmmager Leni Riefenstahl nazist eller ej? Dokumentaren ‘Riefenstahl’ forsøger endnu engang at besvare spørgsmålet. Lys!Kamera!Ord! har fået kontakt til Riefenstahls spøgelse og bedt hende anmelde filmen.

Selvom man har været død i 22 år, kan man jo godt være vred. Og endda rigtig vred. Altså, hvor skamløs kan man være!? Det er helt fint, at man roder i mine ting. Det var jo derfor, jeg begyndte at samle mit eget arkiv med alle mine minder gennem årene. Mest de gode naturligvis. Men også lidt dårlige. Det hører jo sammen på en måde. Man har ikke gode oplevelser, hvis man ikke også har dårlige. Under alle omstændigheder samlede jeg mig et arkiv fordi jeg ville give eftertiden et indtryk af mig.

Men jeg bliver vred, når man roder i mine fotos, film og memorabilia, og bruger dem til at fastslå noget om mit væsen. Det er jo wahnsinn! Man kan da ikke åbne et hvilket som helst fotoalbum og konkludere ’nåh, sådan var han eller hun’. ’Hun var sygeligt optaget af sine børn’. Eller ’han var en total narcissist – han tog kun billeder af sig selv foran alle mulige kendte turistattraktioner over hele verden’. Selvfølgelig fortæller det, vi gør, noget om os, men da ikke alt.

Men det er jo det, han prøver, denne Andres Veiel. Han roder i mit private arkiv, finder filmstrimler og billeder og siger: ’Nåh, se lige her. Hun giver Adolf Hitler hånden og smiler. Så må hun jo være nazist.’ Ja, jeg overdriver selvfølgelig, men jeg er så vant til at folk kigger på fotos af mig og siger ’se, hun gør so und so, hun må være nazist’. Selv hvis nogen fandt et foto, hvor jeg børster tænder, vil det kunne bruges som en anklage mod mig.

På et tidspunkt i Veiels film, som han har tilladt at opkalde efter mit efternavn, Riefenstahl, viser han klip med en instruktør, som jeg arbejdede sammen med. Sidst i forløbet fortæller en stemme, at instruktøren blev indlagt med psykiske problemer, og at jeg aldrig besøgte ham. Hvorfor skal folk vide det? Beviser det noget? Måske var jeg bare forkølet.

Sådan er den jo hele i vejen igennem, denne såkaldte dokumentar. Mange klip bliver brugt til at antyde noget, som man ikke har beviser for. Ofte bringer den klip, hvor jeg skændes med intervieweren, som om det fortæller en større sandhed. Det gør det jo ikke. Vi råber bare ad hinanden.

Denne Veiel er flink nok til også at vise nogle af mine gamle optagelser med atleter, der dyrker sport. De ser jo fantastisk flotte ud, synes jeg. Selv i dag er de imponerende at se på. Det er Veiels film i øvrigt også. Det må jeg indrømme. De mennesker, der har leveret lydarbejdet og klipningen er virkelig dygtige. Det er næsten som at høre musik. Men indholdet er unsinn – det meste af det er noget sludder.

Hvorfor laver ingen en dokumentar om de utroligt smukke optagelser, vi lavede dengang. Især i ’Olympiaden – folkenes fest’ og ’Viljens triumf’. Måske er det verboten. Filmene blev jo brugt som propaganda for nazipartiet, og selvom jeg hele tiden har sagt, at jeg var imod, at de blev brugt som propaganda, tror igen tilsyneladende på mig.

Jeg forstår ikke hvorfor det hele skal være så quadratisch … hvad siger man på dansk? … Firkantet. Hvorfor skal jeg enten være nazist eller ej nazist? Som jeg siger i en tv-optagelse i dokumentaren, støttede 90 procent af tyskerne Hitler under 2. verdenskrig. Det var det, man gjorde. Han havde magt, og hans parti gav mig penge til at lave de optagelser, jeg drømte om. Derfor sagde jeg ja.

Men når jeg ser på mig selv, og de ord, jeg har sagt, når jeg blev interviewet, kan jeg se, at jeg ikke altid var god til at forklare mig. Jeg forsøgte vel at forklare, at det ikke var let at sige, om jeg var nazist eller ej. Vi var alle påvirkede på forskellige måder dengang. Det er jo i virkeligheden meget mere interessant end mig. Hvordan påvirkede det os, at vi var under indflydelse af så kraftfuld en maskine som Hitler og hans naziparti? Men folk er åbenbart meget mere interesserede i at rode i mine ting og spørger ’var hun nazist eller ej?’

Instruktion og manuskript: Andres Veiel

Tyskland 2024

115 minutter

Premiere: 8. maj

film-solid

Flere anmeldelser

Goodfellas

Få film flyder så ubesværet, overskudspræget og virtuost afsted som Martin Scoreseses 35 år gamle ‘Goodfellas’, der nu får repremiere. Og så er den et kontant portræt af Den Amerikanske Folkesjæl.

The Legend of Ochi

Åh nej. Dumme forældre og kloge børn. Og farlige dyr, der i virkeligheden er søde. ‘The Legend of Ochi’ ligner verdens mest almindelige eventyrfilm. Men vent lidt! Der er noget særligt på færde.

Læreren der lovede havet

Spanske ’Læreren der lovede havet’ bruger et enkelt kneb til at vise os brutaliteten i Den Spanske Borgerkrig og General Francos fascisme.

Warfare

‘Warfare’ beskriver en tilfældig træfning mellem amerikanere og irakere under Irakkrigen i 2006. Det er så enkelt, at det burde være løgn. Det er netop det særlige ved den.

1 kommentér
  1. Simon Bang
    Simon Bang siger:

    Tak for en uhyre præcis anmeldelse, Per! Jeg istemmer og følger op med følgende; Sjældent ringe og slap film om Riefenstahl. Vi får intet at vide om hvem hun er og hvorfor hun kunne det hun kunne. Til gengæld er det en film som vælter sig i temaer som skyld, skam og moral. Tænk at få adgang til 700 kasser fra hendes bo og så lave en film enhver skoleelev kunne nedskrive på en serviet. Vi har intet lært efter 2 timers kedsommelig vandring i fotos og filmklip. LR forbliver en gåde og ganske uforløst for dem som ved hvem hun er og for dem som slet ikke kender til hende. Hvilken passionsløs måde at skabe en dokumentar på.

    Vi har alle dage undret os over at filmkunsten i hendes hænder var/er så moderne, poetisk og stærk, at den kunne forføre en hel generation af tyskere og samtidig stille det ubehagelige spørgsmål hvordan vi skal forholde os til kunsten når den går fascismens vej. Det spørgsmål kan filmen stort set ikke finde ud af berøre endsige svare på, men vælger blot at svælge i om Goebbels voldtog Riefenstahl, mens hun i virkeligheden var optaget af en tennisspiller som så fik lov at voldtage hende i stedet, dog mod hendes vilje. Der er niveauet i filmen, samt andre poppede ideer der skal fremstå som væsentlige afsløringer. Når der så anvendes klip fra tvinterviews hvor Riefenstahl bliver spurgt om hendes venskab/kendskab til Hitler, så vælger klipperen at zoome ind på LR’s ansigt og lave en nutidig montage af forvrængede ansigtsudtryk, som om vi som publikum skal forstå, at det her virkelig er svært for for LR at svare på og dermed skal vi sidde og se på en pixi-bog-psykologi om at et forvrænget ansigt i dobbelteksponering og jumpcut skal understrege noget vigtigt om hendes indre. Det ligner noget som enhver filmskoleelev kunne finde på. Jeg begriber ikke at vi skal sidde og se på det, mens store vigtige undersøgelser om faktuelle hændelser presser sig på og ikke mindst hvordan hun skabte disse forførende filmiske scener, som op til nu stadig er lammende smukke og skræmmende. Det spørgsmål kan filmen ikke finde ud af at behandle og derfor står vi tilbage med de spildte muligheders arkivkasser og ideer på første parket, der misser alt det oplagte. Tarveligt på alle måder, når historien både er vigtig og meget aktuel også i den tid vi lever i.

    (Jeg skrev dette i en anden tråd på Facebook fordelt over to poster)

    Svar

Skriv gerne en kommentar

Noget på hjerte?
Skriv gerne kommentar!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *